Vijzelgrachtverdriet of -vreugde?
Een beursgang van Schiphol zou wel eens in een klap de tegevallers van de Noord-Zuidlijn kunnen compenseren en tegelijkertijd de nationale luchthaven op meer gepaste afstand van de Haagse machtsmachine plaatsen. Als de Rijksoverheid en de Gemeente Amsterdam niet langer aandeelhouder meer zijn van Schiphol, dan zal er eens zakelijker met Schiphol omgesprongen kunnen worden. Schiphol is nu een moloch, die ongehinderd de lucht- en woonkwaliteit van de omgeving opoffert aan vooral overstappende intercontinentale luchtreizigers.
Een ander fenomeen is de stad Amsterdam zelf, met twintig ambtenaren per duizend inwoners. Dat aantal is deels te wijten aan alle koninkrijkjes, ahem, deelgemeenten. Een gedrocht dat ooit geboren is om de macht van de gemeentelijke diensten te breken. Nu zelfs de situatie in de laatste Stalinistische heilstaat in Europa, het GVB, lijkt te normaliseren, is het misschien weer tijd om de bezem door de deelgemeenten te halen.
Leuke stad dat Amsterdam, al was het maar om de rest aan Nederland er aan te herinneren dat het altijd nog slechter kan dan hun eigen lokale bestuur het doet.