maandag, september 15, 2008

Vijzelgrachtverdriet of -vreugde?

In gratis ochtendblad De Pers wordt al uitgebreid gefilosofeerd over alternatieve bestemmingen voor de tunnels van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. In meerdere opzichten voorbarig, op dit ogenblik zijn de tunnelboormachines zelfs nog niet eens klaar, laat staan dat er al tunnels liggen die bij een eventueel afblazen van de Noord-Zuidlijn tot disco omgebouwd zouden kunnen worden. De lekkages hebben zich voorgedaan in de bouwput van het beoogde toekomstige station Vijzelgracht. Men bouwt namelijk eerst in ruwbouw de ondergrondse stations om er vervolgens met tunnelboormachines een geheel van te maken. Sinds Rotterdam een eigen blunderput en een waarschijnlijk even desastreus verlopende verbouwing van het Centraal Station heeft is leedvermaak over het Amsterdamse ongepast. Toch denk ik dat de huidige sores van Amsterdam misschien wel heilzaam voor het bestuur van die stad kunnen zijn. Al was het maar omdat de stad de broekriem flink moet aanhalen. En op zoek zal moeten naar geld.

Een beursgang van Schiphol zou wel eens in een klap de tegevallers van de Noord-Zuidlijn kunnen compenseren en tegelijkertijd de nationale luchthaven op meer gepaste afstand van de Haagse machtsmachine plaatsen. Als de Rijksoverheid en de Gemeente Amsterdam niet langer aandeelhouder meer zijn van Schiphol, dan zal er eens zakelijker met Schiphol omgesprongen kunnen worden. Schiphol is nu een moloch, die ongehinderd de lucht- en woonkwaliteit van de omgeving opoffert aan vooral overstappende intercontinentale luchtreizigers.

Een ander fenomeen is de stad Amsterdam zelf, met twintig ambtenaren per duizend inwoners. Dat aantal is deels te wijten aan alle koninkrijkjes, ahem, deelgemeenten. Een gedrocht dat ooit geboren is om de macht van de gemeentelijke diensten te breken. Nu zelfs de situatie in de laatste Stalinistische heilstaat in Europa, het GVB, lijkt te normaliseren, is het misschien weer tijd om de bezem door de deelgemeenten te halen.

Leuke stad dat Amsterdam, al was het maar om de rest aan Nederland er aan te herinneren dat het altijd nog slechter kan dan hun eigen lokale bestuur het doet.