zondag, april 22, 2007

Media-oorlog 2.0

Van Vietnam is wel beweerd dat die oorlog verloren is op de televisieschermen en niet in de jungle. Wat daar van waar moge wezen, de hedendaagse 'oorlogen' in Afghanistan en Irak zullen een nieuwe dimensie toevoegen aan de controverse over de rol van de media in oorlogstijd. Of gedurende politionele acties, afhankelijk van het gekozen perspectief. Wat namelijk compleet nieuw is, is dat de guerilla's/vrijheidsstrijders/opstandelingen/terroristen dankzij het internet in staat zijn hun eigen televisieverslaggeving te leveren. Zie dit korte fragment van een Hummer die hemelwaarts geblazen wordt in Afghanistan:



Veel van de videofragmenten op Liveleak (en andere populaire videosites op het internet) zijn beduidend explicieter dan dit exemplaar. Naar buiten geslingerde inzittenden van Hummers die op landmijnen rijden worden nog eens rood omcirkeld en meer van dit soort fraais. Hoewel bedoeld voor consumptie in de Arabisch-sprekende wereld kan het niet ander dat dit effect heeft op het thuisfront van de Westerse troepen. Daarbij lijkt de strijd ongelijk te zijn, het volgende fragment lijkt bedoeld om het thuisfront een hart onder de riem te steken:



Wat de kijker echter niet kan ontgaan is dat er kennelijk tot op de deurmat van de eigen gefortificeerde kampen gebombardeerd moet worden om aanvallen af te slaan. Geen succesrecept om 'hearts and minds' te winnen. En kennelijk is rock tegenwoordig de favoriete muziek van oorlogsverheerlijkers.

Overigens is de islamistische propaganda bij wijlen amusant. Het opblazen van robots lijkt me niet de beste manier om recruten te werven:



Omgekeerd heeft het niet langer in onze eigen media-zeepbel verkeren voordelen. Zo is het steeds minder makkelijk om op het wereldtoneel het ene te verkondigen en voor het thuisfront het andere, al was het maar omdat websites als MEMRI er toe bijdragen dat de Arabisch en Farsi sprekende media voor ons toegankelijk worden.